Goede tijden, slechte tijden.... - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Lonneke Hout - WaarBenJij.nu Goede tijden, slechte tijden.... - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Lonneke Hout - WaarBenJij.nu

Goede tijden, slechte tijden....

Door: Lonneke Hout

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

22 Oktober 2008 | IJsland, Hafnarfjörður

Weer eens een berichtje uit IJsland. Ik durf het bijna niet, aangezien de naam van IJsland een beetje besmet is momenteel. Maar….gedeelde smart…..ook ik had centjes bij Icesave staan :-).

Tot begin deze week had ik nog steeds mijn kennitala niet (sofinummer) en zonder dit kan je hier vrij weinig. Zelfs voor het lid worden van de bibliotheek heb je je kennitala nodig. Kan me niet herinneren dat je in NL een sofinummer nodig hebt om boeken te kunnen lenen, maar ik kan me vergissen. Gelukkig had Chiel natuurlijk al heel lang een nr, anders zou hij niet kunnen werken. Dus….een pasje gehaald bij de bibliotheek. Wat schetst mijn verbazing?! Het onderscheid tussen sporten en lezen is wel erg groot. Voor de fitness moeten we 100 euro per maand (per persoon betalen), de bibliotheek is nog geen 10 euro per jaar. En voor dit bedrag mag je 30 boeken per keer mee nemen. Even uit gaan van een gemiddeld gezin hier van 5 personen (ja, kinderen zijn populair – zeker de koude wintermaanden?!), 30 boeken per persoon per keer….als iedereen dit doet, dan is de bibliotheek direct leeg! En dan hebben we het wel over de grootste bibliotheek hier :-)

Zolang ik nog niet werk, heb ik tijd om regelmatig te sporten. Zo ook zwemmen….. Nu ben ik geen prof, maar slecht en/of echt langzaam ben ik ook niet meer. 40 baantjes borstcrawl draai ik m’n hand niet meer voor om. Toen ik dan ook behoorlijk rap werd ingehaald, was ik even gefrustreerd. Totdat ik onder water keek en…..zag dat de persoon naast mij met flippers aan het zwemmen was! In het zwembad!! Nadien heb ik dit nog veel vaker gezien, heel normaal hier. Tomtidom…ik ga zwemmen en ik neem mee….flippers! Tja, zo kan ik het ook.

In het weekend zijn we op zoek gegaan naar het skigebied, dat vlakbij zou moeten zijn. En ja, op nog geen 30 minuten rijden is een skigebied met zelfs stoeltjesliften en meerdere afdalingen. Helaas waaide het erg hard die dag en was het echt ijskoud. Ik vermoed dat dit de reden is dat alle IJslanders naar Europa gaan voor een weekje wintersport. Een dagje is leuk, maar een week lang bevriezen op de berg zonder beschutting is minder. Maar…..we kunnen dus wel in de winter in het weekend lekker even een dagje skiën.

Met Tom en Gaby, twee Nederlanders die al ruim 5 jaar in IJsland wonen, zijn we een weekend met de 4 wheel drive op pad gegaan (onze Toyota Landcruiser en hun auto). Voor de zekerheid met twee auto’s, mocht er een vast komen te zitten. De heenweg bestond met name uit het (off-road) rijden door grote plassen en het oversteken van kleine riviertjes. Al met al deden we over 90 kilometer zo’n 2,5 uur. Uiteindelijk kwamen we aan op onze bestemming, een huisje met een “hete pot” naast het huis. Alleen…van tevoren was het ons niet gelukt contact te leggen met de eigenaar. We gingen er maar vanuit dat het huisje open zou zijn….niet dus. Gelukkig was er een monteur aanwezig, die de deur wel open wilde doen. Alleen….hij kwam daar om de elektriciteit te repareren en het was hem nog niet gelukt. Terugrijden was ook geen optie, het werd al donker en zo goed was de weg (of wat daar voor moest doorgaan) ook niet. En we kwamen daar ook om te overnachten. Zo gezegd zo gedaan….spullen uitgepakt om eten te maken. Maar….alleen elektrische kookplaten…en die doen het dan niet. Dus de mannen hun thermo overall aan (buiten begon het al te sneeuwen) om een pan op kolen te zetten. Uiteindelijk, tegen half 12, was het avondeten klaar en hadden we een heerlijke kwak eten op het bord wat normaal gesproken door zou gaan voor nasi. Na het eten in badpak (of zwembroek) rennend naar de hete pot. Buiten was het echt al behoorlijk koud, de eerste sneeuw lag er al. Heerlijk om dan in warm water naast je huisje te liggen! Wijntje op de rand, luxe. Maar dan weer er uit….brrr…..rennen naar huis en zo snel mogelijk afdrogen!!
De volgende ochtend het volgende probleem: we hadden alleen ei en spek meegenomen. Hoe maak je dan ontbijt?? Niet getreurd, er lag een doos met waxine lichtjes. En ja hoor, als je 13 waxinelichtjes naast elkaar aan doet, dan kan je er gewoon een pan boven zetten en eitjes met spek bakken! Tom had nog een ander lumineus idee: hij deed een aantal eieren in een plastic zak, aan een touwtje en vervolgens in de bron van de hete pot. Na 8 minuten hadden we naast de gebakken eitjes met spek ook nog een gekookt eitje. Laat ons maar lekker aanmodderen, hebben we geen scouting achtergrond voor nodig.
De terugweg was iets lastiger dan de heenweg. Door de sneeuw in combinatie met de wind, was de lager gelegen weg vol gewaaid met de eerste sneeuw. Wij reden nog op zomerbanden, maar kwamen er fluitend doorheen. De 4 wheel drive van de auto van Tom en Gaby bleek stuk te zijn, waardoor ze meerdere malen vast kwamen te zitten. Alleen maar leuk voor ons, konden wij ze er weer uit trekken :-). Na 3 uur rijden, kwamen we eindelijk weer op een verharde weg. Nog even samen ergens wat gegeten en vervolgens naar huis gegaan. Het einde van een lang en super leuk weekend.

De vrijdag voor mijn verjaardag kwamen m’n ouders aan voor een bezoek van een week. Zelf kwamen we net terug van een paar dagen Duitsland, waar Michiel voor zijn werk moest zijn. Direct na aankomst van m’n ouders, hebben we hen op sleeptouw genomen. Nee, niet eerst spullen wegbrengen, meteen mee om de natuur te bekijken. Het had zo hard gesneeuwd, dat je op sommige plekken gewoon tot net onder je knie in de sneeuw stond. En dat gecombineerd met een strak blauwe lucht, een betere aankomst in IJsland kan je niet wensen. De eerste avond bij ons thuis konden we vanaf het balkon voor de eerste keer het Noorderlicht zien. Een gezamenlijke eerste keer, helemaal super!
De rest van de week zijn we naar een aantal toeristische plekken geweest, zoals de Geysir, de waterval Gulfoss en het natuurgebied þingvellir. Als toetje nog in/door (hmm….hoe zeg je dat) een fjord gereden, waar we continue belaagd werden door regenbogen. Ik heb sinds ik hier woon al veel meer regenbogen gezien dan in mijn hele leven in Nederland (en mijn ouders nu ook denk ik….).
Na een gezellige week, waarin we het klaverjassen ook weer eens opgepakt hebben, vertrokken m’n ouders op vrijdagochtend weer naar Nederland.

Ja en hoe gaat het met je IJslands, wordt me regelmatig gevraagd. Nou, sinds half september hebben we 2 avonden in de week les. Aangezien ik (ongewild) meer tijd heb voor de studie, gaat niveau 1 een beetje langzaam voor mij. Bij niveau 2 gaan ze er vanuit dat je alles in niveau 1 gehad hebt mbt de grammatica. Er zat dus niets anders op dan beide niveaus te doen…..dus op dinsdag en donderdagavond volg ik samen met Michiel IJslands 1 en daarna ga ik naar een ander lokaal voor IJslands 2. Ik moet zeggen, de combinatie is super. Bij IJslands 1 leer ik de basis, bij 2 wordt dieper ingegaan op de grammatica (niet alleen maar werkwoorden) en krijg ik veel huiswerk mee: stukjes schrijven en inleveren. En zolang ik niet werk, heb ik hier de tijd wel voor.
Want ja….dat is vaak de volgende vraag….hoe staat het met de banenjacht? Nou, heel goed hoor. Ik jaag behoorlijk hard…..heb een lijst bijgehouden van bedrijven waar ik contact mee heb opgenomen, ik ga ze niet meer tellen. Jagen geen probleem, vinden is een ander verhaal. Bij zoveel advertenties staat dat je IJslands moet spreken. En als het er niet bij staat, dan zeggen ze dat wel als je je CV komt brengen of over de telefoon. Maar goed, dat is niet het grootste probleem. Door de huidige economische situatie, worden juist heel veel mensen ontslagen en worden erg weinig mensen aangenomen. En de vacatures die er zijn, ja daar is dan ineens heel veel meer aanbod van mensen voor, die ook nog eens IJslands spreken. Maar niet getreurd, ik blijf positief. Iedere dag een bedrijf/vacature of 4 (oké, ook ik heb soms een slechte dag en dan blijft het bij 1). In Nederland zou ik makkelijk aan de vereisten komen voor een WW uitkering hahaha.

De crisis is wel merkbaar, al zijn de IJslanders een positief volk. De meeste mensen hier hebben een hypotheek, die is afgesloten in euro’s en wordt betaald in kronen. Nu de kroon zo in waarde is gedaald, zijn de hypotheeklasten voor veel mensen enorm gestegen. Hetzelfde geldt voor de auto’s, men is hier gewend om op z’n Amerikaans auto’s op afbetaling te kopen….maar dan wel in euro’s want de kroon was zo lekker sterk. Dat breekt de mensen nu op. Daarbij het gegeven dat spaargeld vaak in fondsen werd gezet ipv een gewone spaarrekening, dan snap je dat de mensen boos zijn op de banken hier en op de regering, die in hun ogen te weinig controle heeft uitgeoefend.
Zelf zien we het aan de parkeerplaatsen bij ons voor het huis. Voorheen was het echt druk en moesten we de auto soms voor het andere complex neerzetten. Nu hebben we de plekken voor het uitkiezen, het wagenpark voor de deur is drastisch gereduceerd.
De Nederlandse pers overdrijft echter wel. Nee, de hamsterweken zijn nog niet begonnen!! Alles is nog gewoon verkrijgbaar, al zal het wel wat duurder worden door de hogere importkosten.

Dus…..de goede tijden overheersen hier nog gewoon. En….bijkomend voordeel: voor Europeanen (en dus Nederlanders) is het momenteel behoorlijk voordelig om naar IJsland te komen!!

Groeten uit IJsland waar het vandaag sneeuwt....

  • 22 Oktober 2008 - 14:53

    Rogier:

    hee Lonneke.. leuk verhaaltje om weer even te updaten...

  • 22 Oktober 2008 - 20:18

    Fam. Garrits:

    hoi Lon,

    Hier is de herfst goed begonnen, overal rode en bruine bossen, veel regen (behalve vandaag ).
    We vinden het altijd leuk om jouw berichtjes te lezen over IJsland en de vorderingen betreffende de taalcursus.We hopen dat je snel werk vindt.

    Groetjes van ons allemaal

  • 23 Oktober 2008 - 07:21

    Teun Van De Polder:

    Als je gezond bent kun je blijven lachen. Het grote kapitaal bepaalt of je veel of weinig te verteren hebt.

    Kijk om je heen. De natuur blijft boeien.
    Die geeft je altijd waar voor je geld.

    Groetjes van Teun.

  • 24 Oktober 2008 - 08:37

    Edwin Vianen:

    Klinkt goed. Ben je al lid van een zwemploeg?? Als je IJslander wordt mag je misschien nog wel naar de Olympische Spelen.

  • 24 Oktober 2008 - 10:07

    Irma Heidt:

    He Lonneke,
    Gaaf om je verhalen te lezen. Je schrijft ook zo leuk. Ik heb een hekel aan lezen, maar niet aan de verhalen van jou! Het lijkt me heel gaaf, jouw avonturen. Misschien idd niet zo gel als vakantieland! Ik ben trouwens moeder geworden (maar misschien wist je dat al). Tim is nu vier maanden oud.
    Groetjes,
    Irma

  • 24 Oktober 2008 - 10:08

    Irma Heidt:

    Oeps, ik bedoel natuurlijk GEK!@@

  • 29 Oktober 2008 - 13:12

    Ronald:

    Leuk verhaal, erg onderhoudend. Dank en tot horens.

    Chiel; Goed dat je een toyota tot je beschikking hebt daarzo. En niet die Oost-Europese Skoda van je.

  • 09 November 2008 - 09:01

    Vincent :

    Leuk om je verhalen te lezen... Helemaal omdat ik al die plaatsen herken.. succes daar..

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Hoi!!! Welkom bij mijn dagboek/verslag. Ik ben zelf heel benieuwd hoe goed ik het ga bijhouden....schroom niet om me aan te sporen weer iets te schrijven :-) Vanaf 7 februari 2008 ben ik op VN-missie in Cyprus. Op deze site kan je mijn belevenissen volgen. Na deze missie ga ik emigreren naar IJsland, samen met Michiel. Meer hierover kan je lezen op www.michielenlonneke.waarbenjij.nu Groetjes Lonneke

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 47346

Voorgaande reizen:

07 Februari 2008 - 30 November -0001

Wonen in IJsland

Landen bezocht: