Verandering van carrière… - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Lonneke Hout - WaarBenJij.nu Verandering van carrière… - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Lonneke Hout - WaarBenJij.nu

Verandering van carrière…

Door: Lonneke Hout

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

25 November 2008 | IJsland, Hafnarfjörður


Op veler verzoek wat sneller dan de vorige keer weer een update uit IJsland.

Volgens verscheidene reacties heb ik in mijn laatste stukje niets geschreven over het zoeken/vinden van werk (ik heb het even teruggelezen en zie dat ik het onderwerp wel aangestipt heb hahaha beter lezen volgende keer). Als dat wel zo zou zijn geweest, dan was dat niet geheel onopzettelijk gebeurd. Het is ook niet het meest leuke onderdeel van het wonen in IJsland. De eerste weken heb ik het qua solliciteren rustig aan gedaan, beetje vakantie na het werken in Cyprus (ja, ik weet dat Cyprus ook als een vakantie eiland gezien wordt :-)). Daarna ben ik echt hard aan de slag gegaan: iedere dag de IJslandse jobsites vertalen om te kijken of er iets tussen zat, vervolgens per dag op 4 a 5 advertenties reageren. Waar mogelijk deed ik dit in persoon, bij het betreffende bedrijf langs gaan om m’n CV af te geven. Verder ben ik bij heeeeeeeeeeeeeeeeel veel organisaties geweest om m’n CV te overhandigen en een praatje te maken, ook al hadden ze geen vacature. En uiteraard heb ik me laten inschrijven bij de verschillende uitzendbureaus hier. Na veel frustrerende weken (“nee sorry, je moet echt vloeiend IJslands kunnen spreken” “Nee, momenteel in de huidige economische tijd nemen we niemand aan”) heb ik ondertussen iets gevonden bij Öryggismiðstöðin (beveiliging). Via via kreeg ik een gesprek met de directeur en hij was erg enthousiast. Alleen…..”gezien de huidige economische situatie…”, je begrijpt het al. Hij was echter dusdanig gecharmeerd van mijn CV dat hij me graag aan boord zou willen hebben. Na wat heen en weer smoezen in het IJslands met zijn hoofd afdeling “Close Personal Protection” (persoonsbeveiliging) kwam de vraag of ik de volgende dag wat te doen had. Euh…nee. Ik kon meteen aan de slag bij een aandeelhoudersvergadering van een van de grootste bedrijven in IJsland, waarbij slecht nieuws aangekondigd zou worden en mogelijk problemen verwacht werden. Ze konden me geen contract aanbieden, maar totdat de economie weer wat aan zou trekken, kon ik aan de slag als “zelfstandige” in de beveiliging. Kennelijk heel gewoon hier, aan het einde van de maand dien je je factuur in en klaar is klara. Maar euhm…naar papieren of diploma’s oid werd niet gevraagd, men ging er gewoon van uit dat ik echt bij de politie heb gewerkt. Interessant…..
De volgende ochtend moest ik wat eerder langskomen om te shoppen: ik kreeg een zwart pak aangemeten met blouse en stropdas. Ja ja, Lonneke in de beveiliging….. Goed voor mijn IJslands aangezien alles in die taal gaat (gelukkig was er nog een collega die eea kon vertalen ;-)). Mocht ik ooit terugkeren bij de politie, dan zal je mij nooit meer horen klagen over te lang stilstaan op 1 plek. Ik heb 2 dagen achter elkaar 9 uur per dag op 1 vierkante meter gestaan om ergens een doorgang af te schermen. Mijn benen wisten niet wat er gebeurde toen ik weer begon te lopen richting auto om naar huis te gaan. Ik kan me niet herinneren dat je bij de politie 9 uur lang op 1 plek staat zonder beweging…..
Sinds de eerste keer heb ik wat opdrachten gehad bij evenementen en een bijeenkomst waarbij het hoofd van de Centrale Bank in IJsland eindelijk weer in de openbaarheid trad. Super interessant om van dichtbij dit hele “banken gebeuren” mee te maken. En wat betreft salaris: ik heb net mijn eerste factuur de deur uit gedaan. Zelf wist ik niet welk bedrag ik per uur zou krijgen (alles is best). Mijn baas gaf een overzicht van wat andere “contractors” verdienen, startend met een erg zielig bedragje per uur. “Maar”, zo zei hij, “aangezien we jouw ervaring willen behouden schalen we je in op het niveau van iemand die al een aantal jaren vast bij ons werkt.” En daarbij werd nog eens gemeld dat als ik het komende maand te weinig vind, ik het vooral aan moet geven. Dat is nog eens een leuke baas :-).

Maar ja, dit vult wellicht een dag in de week, dus nog steeds aan het solliciteren. Wel heb ik komende maand full-time werk als webdesigner, of hoe je het ook noemt. Een klant van Michiel vroeg of ik zijn website wilde updaten en de site wilde uitbouwen naar meerdere talen. Na me ingelezen te hebben in de wereld van html, css, php en mysql dacht ik “hey, dat is leuk, waarom ook niet”. Na bloed, zweet en tranen staat er nu een nieuwe hompage met links naar de verschillende sites in allerlei talen. De layout staat, nu nog de nieuwe text in het IJslands krijgen en de vertaalslag kan beginnen. De opdrachtgever is nogal wat van plan: Spaans, Frans, Nederlands, Deens, Noors, Engels, Duits en natuurlijk IJslands. Als ik het allemaal vertaald krijg, is het geen probleem meer. Een kwestie van vullen van de database, de scripts zijn ondertussen geschreven. En…wellicht dat ik via een kennis wat meer werk hierin kan krijgen. Ik vind het echt super om te doen en het levert ook best wat op (naast een mooie site op internet en een muisarm).

En verder….ik heb het opgegeven om Michiel “mijn vriend” te noemen. Als ik het tegen een IJslander heb over “vriend” dan krijg ik als reactie terug “oh, your husband is…blablabla”. Nee, VRIEND. Yes, HUSBAND. NEE VRIEND!!! Yes yes, husband. Grrrr….zucht….heeft echt geen zin om vol te houden, dus kennelijk heb ik in IJsland een husband.

Wat me nog steeds verbaast….de verpakkingen van producten. Als je iets in de winkel koopt, kan het best zo zijn dat de verpakking, ondanks weken ploeteren op IJslands, je nog steeds als abacradabra voorkomt. Tja….niet zo gek als de tekst in het Deens of Noors is. IJslanders vinden dit heel normaal (zij leren dan ook Deens op de middelbare school), ik zou me er mateloos aan irriteren als het merendeel van de verpakkingen in Nederland in het Duist geschreven zouden worden. Gelukkig zie ik het verschil wel, in het Deens en Noors gebruiken ze weer andere rare tekens die in het IJslands niet bestaan, en blijf ik dus niet doorploeteren op een gebruiksaanwijzing waar ik met een woordenboek ook niet uit ga komen.

IJsland heeft zijn eigen knuffel homo, Páll Oskar. Veel veel beter dan Gordon of Gerard Joling, die alleen maar ruzie maken. Gisteren zijn cd gekocht, heerlijke meezing/dans muziek die ook continue op de radio voorbijkomt. Nog een paar dagen en ik kan op minimaal vier verschillende manieren in het IJslands zeggen dat ik iemand mis, van iemand houd en iemand leuk vind hahaha. Muziek gaat toch altijd over dezelfde onderwerpen.

Tja….het favoriete onderwerp van Nederlanders: is het al donker en sneeuwt het al?
Nou, volgens mij sneeuwt het in NL harder en is het daar kouder (en kunnen ze minder goed rijden) dan in IJsland. Momenteel is het een graad of 3, ’s nachts wat kouder. Sneeuw heb ik al een paar dagen niet gezien en als het er ligt dan is het met een dag weer weg. En je gelooft het niet, maar ik heb nog steeds geen winterjas aan! Wel duurt het ’s ochtends erg lang voordat het licht is. Vandaag heb ik pas rond 11 uur de lampen uitgedaan (ja, ’s ochtends!) en was het licht genoeg om achter de computer te werken.

In December zijn we weer in Nederland, om kerst gezamenlijk te vieren. Tot die tijd genieten we van het land hier en… hebben we op 6 december een gezamenlijke Sinterklaasviering met de Nederlandse vereniging. En en en…ik mag zwarte piet zijn!! Onwijs veel zin in, de meeste kinderen geloven nog (en zijn half IJslands – half Nederlands, populaire combinatie van man/vrouw kennelijk). De pepernoten zijn reeds aangekomen uit Nederland (o ja, Spanje natuurlijk) en de zwarte-pieten-pakken & het sinterklaas-pak ook. Ik laat weten hoe het is geweest….

Groeten uit IJsland
Lonneke




  • 25 November 2008 - 12:38

    Emile:

    Hoi! Toch maar weer een poging tot reactie doen. Had op je vorige keer een lang verhaal geschreven en dankzij de geweldige service van de vtsPN (voorziening tot suïcide PolitieNeigingen) was alles ineens verdwenen.

    Vandaag tik ik op mijn PC-tje thuis want nadat iedereen om me heen al een keer goed ziek was geweest, kon ik het virus ook niet langer ontwijken. Zit dus lekker te proesten en te hoesten. En daar heb ik natuurlijk helemaal geen tijd voor want ik zit vol in de voorbereidingen oud en nieuw (ben benieuwd hoeveel auto's er in IJsland met de jaarwisseling de fik in gaan! Las in de krant dat ze al aardig bezig zijn...) en ik moet deze week min of meer gedwongen verhuizen. Lang verhaal, maar komt er kort op neer dat je wel huurbescherming hebt tegen je huisbaas, maar niet tegen de hypotheekverstrekker van je huisbaas wanneer blijkt dat die van zijn hypotheekvoorwaarden helemaal niet mag verhuren.

    Leuk om te zien hoe versatile je bent daar! Zo zie je maar: zet een mens een beetje onder druk in de vrije markt en ze wordt bere-creatief! Freelancen is toch wel veel leuker dan ambtenaar zijn! Mocht je trouwens je website ook nog in het Zweeds willen vertalen; mijn tarieven zijn heel schappelijk :)

    Tja en die talen he: hou vol! Want dat is het leuke van scandinavie: voor je het weet heb je niet 1 maar 4 talen geleerd! Dat is trouwens niet een volledige garantie, want mijn vriendin, Sophie,(jawel!) is deze zomer aan een 2 jaar durende Master begonnen in Oulu, Finland, en in dat deel van Finland kom ik dus voor geen meter weg met mijn Zweeds. Behalve.... precies: Op de verpakkingen van het eten hahaha! Want in 2-talig Finland staat natuurlijk alles zowel in Zweeds als het Fins op de verpakking. Ik probeer tussen werk en TLL nog een beetje Fins te leren, maar dat valt echt niet mee. Het is een mooie taal, maar je hebt vanuit de germaanse taalgroep geen enkele houvast.

    Hoe dan ook: het blijft Scandinavie, en het viel dus weer niet mee om na een heerlijke week herfstvakantie bij Sophie terug te gaan naar mijn ambtenarenbestaan in centrum Den Haag. Gelukkig bij een ongeluk rond de verhuisperikelen is dat ik via Ankie Katee een geinig flatje, midden in het park in Benoordenhout heb kunnen bemachtigen! Overal waar ik kijk: bos! Daar redden we het voorlopig dan wel weer mee.

    Dus ik ga nu snel een verhuisdoos zoeken tussen alle bergen zakdoekjes. HotColdrex er bij en bikkelen maar!

    Veel plezier daar ennuh wat betreft die jas: 321 is inmiddels ten laste gelegd :)

  • 25 November 2008 - 15:30

    Ed Grootaarts:

    Hé gefeliciteerd met je baan. het weer is hier heel IJslands.

    Ik gebruik hier voor websites het Microsoftprogramma Frontpage. Makkelijk want het lijkt op de andere MS programma's. Als je dat wilt kan je wel een kopietje krijgen. Of is dat geen gewoonte daar?

  • 26 November 2008 - 15:46

    Emile En Erik:

    Het photo-shoppen heb je inmiddels ook al goed onder de knie zien we hahahaha! ;)

  • 27 November 2008 - 08:46

    Irma:

    Leuk dat het is gelukt om een baan te vinden. Apart dat ze niet naar papieren vragen. Je komt heeeel betrouwbaar over zeker! Veel succes.
    Groetjes,
    Irma

  • 30 November 2008 - 11:57

    Lianne:

    Hoi lonneke,

    Hartstikke leuk om je ervaringen te lezen en je doet op deze wijze wel op heel veel fronten ervaring op. Ik kijk op dit moment naar buiten en het sneeuwt hier behoorlijk. Ik zie het echter nog niet echt wit worden, dus weer natte troep. Als het dan toch winter wordt dan wel echt wat mij betreft: 's nachts lekker vriezen en overdag een mooi zonnteje, maar dat is nog steeds rrm droomplaatje.

    Lonneke het ga je goed en tot hoors

  • 15 April 2016 - 20:41

    Jacques Van Egmond:

    Hallo Lonneke,

    In de jaren tachtig was ik een tijdlang bevriend met Ankie Katee. Ik zou haar graag nog eens ontmoeten. Gesteld natuurlijk dat zij dat zelf ook zou willen. Heb jij een idee hoe dat tot stand zou kunnen worden gebracht? Op internet ben jij het enige spoor dat van Ankie te vinden is.

    groet

    Jacques van Egmond

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Hoi!!! Welkom bij mijn dagboek/verslag. Ik ben zelf heel benieuwd hoe goed ik het ga bijhouden....schroom niet om me aan te sporen weer iets te schrijven :-) Vanaf 7 februari 2008 ben ik op VN-missie in Cyprus. Op deze site kan je mijn belevenissen volgen. Na deze missie ga ik emigreren naar IJsland, samen met Michiel. Meer hierover kan je lezen op www.michielenlonneke.waarbenjij.nu Groetjes Lonneke

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 47262

Voorgaande reizen:

07 Februari 2008 - 30 November -0001

Wonen in IJsland

Landen bezocht: