Gevallen regering en meer… - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Lonneke Hout - WaarBenJij.nu Gevallen regering en meer… - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Lonneke Hout - WaarBenJij.nu

Gevallen regering en meer…

Door: Lonneke Hout

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

15 Februari 2009 | IJsland, Hafnarfjörður

Zoals vast in Nederland op het nieuws te zien is geweest, is de IJslandse regering gevallen. Eigenlijk heeft dit nog erg lang geduurd. Sinds het uitbreken van de crisis hier, begin oktober, waren er IEDERE zaterdag demonstraties voor het parlementsgebouw. De bevolking was (en is nog steeds) namelijk erg boos hoe de regering gereageerd heeft op de economische crisis. En….over het feit dat kennelijk al lang van tevoren bekend was dat dit er aan zat te komen en de bevolking niet geïnformeerd was. Door niet zulke handige uitspraken van de regering viel Engeland over IJsland heen, vielen meer banken en werd ook nog eens het internationale betalingsverkeer stilgelegd. Voor bedrijven een ramp, amper import en export van goederen mogelijk (alleen via een moeilijke constructie met regeringstoestemming) en de waarde van de kroon was drastisch gekelderd. Communicatie naar de bevolking toe was minimaal, laat staan dat het transparant was. Volgens mij hoorden we iedere week dat volgende week toch echt het betalingsverkeer weer op gang kwam. Het is nog steeds niet optimaal. En volgens de Europees Centrale Bank is de koers 1 euro op 300 kronen (was ooit in “ons” begin 1 op 95), volgens de banken hier is het 1 op 145. Nogal een verschil, niet?!
Anyway….in januari liepen de demonstraties behoorlijk uit de hand. Voor het eerst in 60 jaar werd er voluit pepperspray gebruikt. Ik heb met open mond voor de televisie zitten kijken (ja ja, live verslag) hoe de ME hier optrad. Niks in beweging houden en wat hier in de ambtsinstructie staat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat vanachter de linie door politie op de hele menigte met pepperspray werd gespoten. Waarbij en passent ook wat collega’s geraakt werden. Hulp bieden? Nee hoor, je zag overal op straat mensen liggen die pakjes melk door andere demonstranten in hun ogen gegoten kregen tegen de bijtende pijn. Interessant op zijn minst….
En toen heeft de regering dus besloten om zicht terug te trekken. De demonstraties blijven, want men wil ook dat de leiders van de Centrale Bank aftreden. Eén heeft dit ondertussen gedaan, de overigen blijven vrolijk zitten. “Het was onze schuld niet”….hmm…jaja.
Voor mij had de gevallen regering een persoonlijk nadeel. Voor het eerst sinds november zou ik eindelijk weer eens werken voor Öryggismiðstoðin (beveiliging), tijdens een bijeenkomst van de regeringspartij. Vier dagen werken van 12 uur per dag, yahoo! Maar ja….door bovenstaande werd dit verplaatst naar een nog onbekende datum.

Ondertussen is de website die ik voor een IJslands bedrijf heb gemaakt af (zie: http://www.hagtak.is/). De eerste rekening heb ik gestuurd, volgende maand de volgende. Belastingtechnisch was dit aantrekkelijker….. Het kostte me wel erg veel moeite om dit uit te zoeken, in Hafnarfjörður spreken ze bij de belasting weinig Engels. Nu begint mijn IJslands steeds beter te worden, maar op belasting gebied loop ik toch een beetje achter. En ja, als je als zelfstandige aan de slag gaat, wil je toch zeker weten dat alles klopt. En voor IJslanders is alles vanzelfsprekend, dus “je moet dit dit dat en dat invullen”. O ja en euh….waarvoor zijn deze formulieren dan (in het IJslands – een formulier in het Engels zou handig zijn)? Oh voor de jaarlijkse aangifte en die voor de maandelijkse? Dus ik moet iedere maand iets inleveren? Nee? Nadat ik het 10 minuten later nog een keer vroeg, bleek dat ik toch wel iedere maand iets in moest leveren en ja…toch wel een belastingnummer moest aanvragen. Zucht. Ik denk dat ik alles nu snap. Nu dus maar even concentreren op de Nederlandse belasting die voor 1 april ingeleverd moet zijn. Emigreren gaat niet over rozen hahaha.

Michiel kreeg een zakenrelatie uit Nederland op bezoek, die toevallig ook voor Bergþór kwam, mijn opdrachtgever van de website. Dus toen ze ’s avonds uit eten gingen, werd ik meegevraagd. Altijd leuk, want dan zie je nog eens de goede restaurants. Eerder die dag een discussie gevoerd over de walvisquota hier in IJsland…..en wat nam ik als voorgerecht? Juist…walvis. (sorry alle dierenliefhebbers, maar ik heb nog nooit zoiets lekkers geproefd…..rauwe walvis als sushi bereid…jummie…) Hier is het gewoon onderdeel van het (over)leven, de walvisvangst. Maar goed, ik zal beloven het niet vaak te eten.

Verder heeft Michiel mij in een weekend omgeschoold tot landmeter :-). Een collega van hem heeft een zomerhuisje aan een meer. Binnenkort wil hij het uitbreiden, maar daarvoor moet hij een tekening inleveren met alle huidige en toekomstige punten erop. Of Michiel dat in het weekend wilde doen en dan mochten we daar blijven slapen. Geen probleem natuurlijk, alleen vond Chiel het wel een goed idee als ik dit zou leren. Zo gezegd, zo gedaan. Lekker een middagje in de kou buiten puntjes staan inmeten (lang leve de technologie) en daarna met zijn collega een lange wandeling door de natuur gemaakt. Het was echt heerlijk weer en het meer (16km land) was bevroren, waardoor we over het meer konden wandelen. Sommige gedeeltes waren zo mooi bevroren dat je de bodem gewoon kon zien (beetje spannend…is het wel dik genoeg?). Zelfs door een klein bosjes gewandeld waar het rook naar bomen en dus naar Nederland. Aan het einde van de avond zijn we in de hot pot buiten gaan liggen met uitzicht op de besneeuwde bergen. Aangezien het bijna helder was met een volle maan, was het echt een super uitzicht - de maan die op het meer en op de bergen scheen, zonder andere lichtvervuiling. En….een cd-speler en massagestralen in de hot pot…heerlijk. Volgens mij sliepen we binnen 5 minuten toen we eindelijk in bed lagen :-).

De laatste 3 weken is het hier echt ongelooflijk mooi weer geweest. Blauwe lucht, paar graden onder nul en genoeg sneeuw. Ik ben dan ook samen met Thamar al 5 dagen op de piste aan het spelen geweest. Doordeweeks is het relatief rustig, in het weekend is het bijna geen doen. IJslanders weten niet hoe ze moeten skiën en gaan als een idioot keihard naar beneden zonder op of om te kijken. Helaas worden de laatste tijd snowboards gestolen, dus ik loop iedere keer het restaurant in met m’n nieuwe snowboard. Jammer dan voor ze, maar ik laat ‘m echt niet buiten staan!

Afgelopen weekend zijn we met collega’s van Michiel z’n werk op een 4x4 tocht gegaan. Onze Landcruiser heeft niet geweldig grote banden, maar deed het toch behoorlijk goed. Er was een tocht uitgezet in het binnenland, die ook voor de wat kleinere 4x4’s begaanbaar was. Uiteraard zijn we, net zoals de rest, een paar keer goed vast komen te zitten in de sneeuw. Maar ja, anders was het ook niet zo leuk geweest….. En daar zijn de andere auto’s voor, om je er weer uit te trekken. Wel was het op de een of andere manier een hele vermoeiende dag. De hele dag geconcentreerd rijden door bergen sneeuw, vast zitten, heen en weer proberen te gaan om er op eigen kracht uit te komen (toch het leukste) en in de kou sleepkabels bevestigen. Ik zal wat foto’s erbij plaatsen om het te laten zien.

Helaas heeft Michiel nu uiteindelijk ook 10% salaris in moeten leveren. Maar goed, het is nu eenmaal niet anders. Ik denk dat veel IJslanders er economisch veel slechter voorstaan dan wij. We eten er momenteel nog geen boterham minder om.

Afgelopen week heb ik me ingeschreven bij Securitas voor werk. Ze hebben wel direct iets voor me…..bij de 10-11. Dat is een winkel die 24 uur per dag open is, waar na 11 uur ’s avonds iemand van Securitas als winkelpersoneel aanwezig is en de vakken vult enzo. Wel sta je dus de hele nacht helemaal alleen en de afgelopen tijd hebben er wat incidenten plaatsgevonden. IJslanders die dronken zijn of onder de drugs zitten die ’s nachts de winkel binnen komen voor een pak melk…Het werk is 7 dagen achter elkaar van 11 uur ’s avonds tot 8 uur ’s ochtends. Ik heb gezegd dat ik er even over wil nadenken. Wellicht dat ik het doe voor een tijdje. Komende week ga ik me inschrijven op de universiteit. Mocht ik in september nog geen vast werk hebben, dan ga ik de opleiding tot Bachelor in Computer Science volgen (en als we hier heel lang blijven ook een Master hahaha). Deze opleiding begint in september, het zou handig zijn om tot die tijd iets te hebben.

Vanaf volgend weekend hebben we bezoek. Eerst twee vrienden die een week bij ons logeren en een dag voordat zij vertrekken, komt een vriendin ook voor een week. 3 dagen daarna gaan we zelf op wintersport in Oostenrijk. Dus ja….een baan per direct is wellicht ook niet zo handig ;-).

Groeten uit IJsland, waar de sneeuw even weg is en het is begonnen te regenen.




  • 15 Februari 2009 - 17:19

    Erik M.:

    Ha die Lonneke,
    Weer genoten van je verhaal, de prachtige foto's én je relativeringsvermogen.

    groeten vanaf de Jan Hen, Erik M.

  • 17 Februari 2009 - 13:03

    Emile:

    Hoi Lon! Heerlijk verhaal weer om te lezen en ik krijg er weer helemaal de Scandinavie-kriebels van! Gave foto's ook! Nog maar 10 daagjes en dan gooi ik eindelijk ook de ski's weer in het vliegtuig. We gaan skien op de Ruka in Kuusamo. De hoogten zullen wel ongeveer hetzelfde zijn als bij jullie (top 492 m). De temperatuurvooruitzichten zijn alleen wat minder gunstig dan bij jullie. In Oulu was het vannacht al weer -29 (zeeniveau!) en Ruka is nog zeker 120 km noordelijker. Hoewel het er nu maar -15 (windchill -20) aan de top is (het weer schommelt erg dit jaar) heb ik in London alvast een skimasker gekocht tegen de ergste bevriezingsverschijnselen. Lijk wel een overvaller met dat ding op.

    Maar voor dat ik weg mag als de donder weer aan de studie (TLL)!

    Oh ja en wat die walvis betreft: heb daar eens een lang gesprek over gehad met een oude Noor in de trein tussen Narvik en Stockholm. Hij droeg een t-shirt met een Orca er op, voorzien van de tekst: "Intelligent people need intelligent food!" Is dan ook wel weer humor :)

    Groetje and cul8er on FB!

  • 17 Februari 2009 - 13:20

    Emile:

    mmmm, moet beter leren kijken: "Due to inversio the temperature in the slope area is often milder than in the valley where the weather reports normally refer to." Het is er nu -20.... brrr!

  • 05 Maart 2009 - 20:58

    Margret:

    het is gelukt.heb jullie eindelijk gevonden.met nieuwe laptop gaat het stukken beter.heel veel liefs en groetjes

  • 05 Maart 2009 - 21:00

    Margret:

    mooie koudefoto's ben zelf meer zonnemens,koude weer hier duurt me ook veel te lang.was het maar zomer.groetjes en kuzzies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

Hoi!!! Welkom bij mijn dagboek/verslag. Ik ben zelf heel benieuwd hoe goed ik het ga bijhouden....schroom niet om me aan te sporen weer iets te schrijven :-) Vanaf 7 februari 2008 ben ik op VN-missie in Cyprus. Op deze site kan je mijn belevenissen volgen. Na deze missie ga ik emigreren naar IJsland, samen met Michiel. Meer hierover kan je lezen op www.michielenlonneke.waarbenjij.nu Groetjes Lonneke

Actief sinds 26 Jan. 2008
Verslag gelezen: 531
Totaal aantal bezoekers 47235

Voorgaande reizen:

07 Februari 2008 - 30 November -0001

Wonen in IJsland

Landen bezocht: